Dofinansowanie do usuwania azbestu
mar 18 2025
Bez kategorii

INFORMACJA

Wójt Gminy Marciszów informuje, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu ogłosił konkursowy nabór wniosków związanych z usuwaniem azbestu na rok 2025, którego celem jest zbieranie, transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest oraz minimalizacja negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych obecnością azbestu na terytorium kraju, a także likwidacja szkodliwego oddziaływania azbestu na środowisko.
Gmina Marciszów jako Beneficjent może uzyskać dofinansowanie do 70% kosztów kwalifikowanych. Kosztami kwalifikowanymi są koszty niezbędne do osiągnięcia efektu ekologicznego i obejmują wyłącznie: zbieranie, transport i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest i są zgodne z gminnym programem usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest. Dofinansowanie będzie przyznawane na podstawie wyników konkursu oraz indywidualnych decyzji Zarządu Wojewódzkiego Funduszu lub Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu.

Udzielenie dotacji dla Mieszkańca oznaczać będzie pokrycie kosztów zbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest w 100%.

Dofinansowanie nie będzie obejmowało kosztów demontażu azbestu, a także zakupu i wykonania nowego pokrycia dachowego oraz kosztów uzgodnień i dokumentacji technicznej.

Złożenie wniosku na zbieranie, transport i unieszkodliwianie azbestu z terenu gminy Marciszów na rok 2025 nie jest jednoznaczne z udzieleniem dotacji.

Z programu wykluczone są gospodarstwa rolne należące do beneficjentów Działania Al.4.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

W związku z powyższym, realizując założenia Uchwały Rady Gminy Marciszów nr XLVII/292/2022 z dnia 29 grudnia 2022r. w sprawie przyjęcia „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla gminy Marciszów wraz z inwentaryzacją miejsc występowania wyrobów budowlanych zawierających azbest na terenie Gminy Marciszów”, Wójt Gminy Marciszów   ogłasza nabór wniosków na usuwanie azbestu z terenu gminy.  

Termin składania wniosków: do 25 marca 2025 r.

Miejsce i sposób składania wniosków:

    • osobiście w siedzibie Urzędu Gminy Marciszów (Referat RGKŚ pokój nr 16);
    • przesłanie na adres Urzędu: Urząd Gminy Marciszów ul. Szkolna 6, 58-410 Marciszów;
    • przy pomocy środków komunikacji elektronicznej:
 – poprzez platformę ePUAP dostępną pod adresem: ePUAP: /35ye4htf5c/SkrytkaESP 
 – przesłanie wniosku podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym na adres skrzynki pocztowej Urzędu Gminy Marciszów: gmina@marciszow.pl .
– za pomocą e-doręczeń – adres skrzynki: AE:PL-57167-28217-ITSEF-18

Formularz wniosku wraz z wymaganymi załącznikami dostępny jest:
    • pod niniejszym ogłoszeniem
    • na stronie Urzędu Gminy Marciszów https://new.marciszow.pl w zakładce Aktualności – Dofinansowanie do usuwania azbestu.
Wnioski mogą być składane przez osoby posiadające tytuł prawny do nieruchomości na terenie Gminy  Marciszów, które zostały ujęte w inwentaryzacji obiektów zawierających azbest.
W ramach zadania planuje się bezpłatne usuwanie azbestu polegające na zbieraniu,  transporcie i unieszkodliwianiu odpadów zawierających azbest, które będą realizowane po przeprowadzeniu procedury związanej z wyłonieniem wykonawcy zadania zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych.
Przypominamy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wyroby zawierające azbest powinny zostać usunięte do roku 2032.
Wszelkie informacje i wyjaśnienia związane ze składaniem wniosków o usuwanie azbestu można uzyskać kontaktując się z pracownikiem Referatu Gospodarki Komunalnej i Środowiska  pod nr tel.: 757410208 wew.36 lub 512268847.

Zachęcamy osoby posiadające na swojej posesji wyroby zawierające azbest do składania wniosków.